Педагогическая компетентность как основа профессионализма врача

В статье анализируется педагогическая компетентность как важная основа профессионализма врача. Сформулированы организационно-методические принципы практико- и личностно-ориентированной педагогики в образовании и деятельности врача. На основе многолетнего опыта кафедры педагогики и психологии МГМСУ им. А.И. Евдокимова авторы показали роль методов обучения и образовательных технологий, значимых для личностного и профессионального роста будущих и практикующих специалистов. Рассмотрены возможности и ресурсы практико- и личностно-ориентированной педагогики в системе высшего медицинского образования


The article analyzes pedagogical competence as an important basis for the professionalism of a doctor. The article presents the organizational and methodical principles of practical and personality-oriented pedagogy in the education and activities of a doctor. On the basis of long-term experience in the department of pedagogy and psychology of MSUMD named after A.I. Evdokimov the authors of the article showed the role of teaching methods and educational technologies that are significant for the personal and professional growth of future and practicing specialists. The article considers the possibilities and resources of practical and personality-oriented pedagogy in the sys- tem of higher medical education